Sunday 31 July 2011

MutiAra HadiS Ramadhan


Abu Hurairah melaporkan rasulullah SAW berkata,

"Umatku telah dikurniakan dgn lima perkara yg istimewa yg belum pernah diberikan kpd sesiapa pun sebelum mereka iaitu,
1.Bau mulut drpd seorang Islam yg berpuasa adalah lebih harum di sisi ALLAH drpd bau haruman kasturi.
2. Ikan2 di lautan memohon keampunan ke atas mereka shgga mereka berbuka puasa.
3. ALLAH mempersiapkan serta menghiasi syurga yang khas setiap hari dan kemudian berkata kepadanya , "Masanya hampir tiba ketika hamba-hamba-Ku yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar ( di dunia ) dan akan mendatangimu ."
4.pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan.
5.pada malam terakhir Ramadhan ( orang-orang yang berpuasa ini ) akan diampunkan.

‎" Terdapat 3 jenis orang yg doanya tidak ditolak: doa orang yang berpuasa shingga dia berbuka puasa, imam (penguasa) yang adil dan orang yang dizalimi kerana doanya itu Allah mengangkatnya melepasi awan dan membuka untuknya pintu2 langit dan Allah berkata "Aku bersumpah demi kemuliaanKu,sesungguhnya Aku pasti menolongmu walaupun pada suatu masa nanti"" (HR:Abu Hurairah)

-----------> banyakkan berdoa moga diampunkan segala dosa yang lepas2 yang disengajakan dan yg tersembunyi...Allah itu maha pengampun..



Ubadah bin somit melaporkan rasulullah s.a.w bersabda, pada suatu ketika RAMADHAN hampir menjelang....

"Datang kepadamu bulan RAMADHAN, yang mana Allah melimpah ruahkan didalamnya dgan keberkatan, menurunkan rahmat,mengampuni dosa kamu, melihat perlumbaan kamu memperolehi kebaikan yg besar dan berbangga mengenaimu di hadapan malaikat2.. maka tunjukkanlah kepada Allah kebaikan daripadamu. Sesungguhnya org yg bernasib malang adalah org yang dinafikan daripada rahmat Allah pada bulan ini."

No comments:

Post a Comment